הגבלות הקורונה מביאות עמן קשיים לא מבוטלים, ולעתים גורמות להתמעטות הפעילות הגופנית של הילדים, שמבלים את רוב זמנם מול המסך.

כאשר מבחר מקומות הבילוי בהם אפשר לרוץ ולהתרוצץ קטן בצל הקורונה, ההגבלות והסגר – חשוב יותר ויותר להגביר את המוטיבציה של הילדים לגלות עניין בפעילויות נוספות שאינן מול המסך, ולהפעיל את גופם בדרכים משחקיות וחווייתיות.

קבלו את המדריך שיעזור לכם להבין איך לעודד את ילדכם להתחבר לגוף, לנוע, לשחק ולהתחזק בדרכים מהנות ומלהיבות.

לצאת מהמסך ולהתחבר לגוף

באופן כללי חלק מהילדים הם מטבעם קצת פחות אקטיביים, ולא תמיד קל לתמרץ אותם לפעילות גופנית, תנועה וכושר.

הגבלות הקורונה מצמצמות לעתים את האפשרויות עוד יותר, ולעתים קרובות מידיי אנו ההורים מוצאים את עצמנו חסרי אונים מול ילדים שיושבים שעות מול המסך, כשזה בעצם בכלל לא מפריע להם.

למרות שהם נהנים משעות המסך, רובנו מבינים שהצפייה במסכים לא מספיקה כדי לפתח את כל התחומים החיוניים להתפתחותם התקינה של ילדינו, כשבכתבה הזו נתמקד בפן הנוגע לפעילות גופנית.

לפניכם מידע מעשי בנוגע למספר דרכים מומלצות שיכולות לעזור לכם ליזום פעילויות שכוללות הפעלה גופנית לילדים בבית או בגינה, תוך בנית מוטיבציה ועניין אצל הילד.

פעילות וכושר גופני בילדים – כמה זמן מומלץ להקדיש לכך?

כיום ברור לכל הורה שפעילות וכושר גופני חשובים לילדים שלנו – אבל עד כמה זה באמת חיוני, ומה משך הזמן המומלץ להקדיש לכך?

על מנת לענות על שאלות אלו, עיינו בהמלצות המקצועיות שפורסמו בשיתוף האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החברה לרפואת ספורט בישראל, האיגוד הישראלי לרפואת משפחה והוועד האולימפי בישראל.

מסתבר שהיקף הפעילות הגופנית המומלץ לילדים עומד על 60 דקות לפחות מידי יום, שאת מרביתן רצוי להקדיש לפעילות אירובית ברמה מתונה עד עצימה.

פעילות אירובית מתונה מאיצה את קצב הלב והנשימה, ברמה שמאפשרת לילד לדבר – אבל לא לשיר.

לעומת זאת, בעת פעילות בדרגה עצימה או נמרצת – הילד יתקשה להשלים משפט שלם מבלי לעצור כדי לנשום.

בנוסף, שלוש פעמים בשבוע לפחות מומלץ לילדים להתנסות בפעילויות שבונות את כוח השרירים ומחזקות את העצמות.

ראוי לציין בהקשר זה, שכאשר כוח השרירים נבנה, ובעת הפעלתם, השריר נדחק לכיוון העצם, ובכך מסייע לחיזוק שלה.

יתרונותיה וחשיבותה של פעילות גופנית בילדים

אותם גופים מקצועיים מתחומי הספורט והרפואה בישראל, מציינים גם את הסיבות לכך שפעילות גופנית חיונית בתקופת הילדות, ואת היתרונות והתועלות שניתן וחשוב להפיק ממנה.

בראש ובראשונה, מסייעת הפעילות הגופנית לפיתוח ולחיזוק מערכת השריר והשלד, כשבנוסף לכך בכל פעם שהילד עוסק בספורט, מתפתחות באופן משמעותי גם מערכות העצבים והלב-ריאה.

עוד מסייעת הפעילות הגופנית לשיפור הקואורדינציה, לשליטה טובה יותר בתנועה ולשמירה על משקל תקין, תוך הימנעות מעודפי משקל ומהשמנה.

במישור הנפשי והחברתי, מסייעת הפעילות הגופנית למצב רוח טוב ומאוזן, מונעת ומפחיתה תסמיני דיכאון וחרדה בגילאי הילדות ותומכת בפיתוח מיומנויות חברתיות.

זאת ועוד: ילדים שפעילים מבחינה גופנית נוטים ליהנות מביטחון עצמי טוב יותר, יכולות ביטוי משופרות ואף יוצרים היכרויות חברתיות בקלות רבה יותר ומצליחים יותר בלימודיהם.

איך לעורר בילדכם את המוטיבציה להיות פעילים גופנית?

קבלו מספר טיפים יעילים שיכולים לסייע לכם לעורר את המוטיבציה של ילדכם לעסוק בספורט ולהיות פעילים מבחינה גופנית:

תנו להם לבחור את הספורט המועדף עליהם

לילדים (וגם למבוגרים) קל יותר לפתח מוטיבציה והתמדה כשהם עוסקים בספורט שבאופן טבעי מועדף עליהם, ושהם יכולים ליהנות ממנו.

אפשרו להם לצפות במשחקי ספורט מקצועיים

בין אם תיקחו את הילדים שלכם למשחקי ספורט מקצועיים או שתצפו יחד עימם בשידורים הטלוויזיוניים שלהם – זו הזדמנות מצוינת לעורר אצלם התלהבות ולתת להם לראות בעצמם אנשים אחרים נהנים מספורט.

שחקו איתם!

אין דבר שמעורר מוטיבציה טוב יותר מהנאה משותפת, לא רק בשביל ללמד איך לבעוט לשער או מה הדרך הנכונה לקלוע לסל – אלא גם פשוט למען זמן האיכות המשותף.

שבחו את המאמצים שלהם

טוב יותר לשבח ולהחמיא למאמצים שילדיכם משקיעים כשהם מתרגלים ומתאמנים בספורט, מאשר להתמקד רק בתוצאות מוצלחות.
ככה הם ילמדו להעריך את הניסיון והמאמץ וליהנות מהדרך – ולא רק מההישגים.

תסייעו להם לגוון

מידי פעם זה יכול להיות מהנה להתנסות בסוג חדש של פעילות גופנית או משחק ספורטיבי, שונה מזה שאתם רגילים אליו, כחוויה מרעננת גם בשבילכם וגם עבור הילדים שלכם.

צרו בילויים ספורטיביים משפחתיים

טורניר משפחתי, טיול אופניים, טרק משותף או טיפוס על הר בצוותא – כל אפשרות לבילוי משפחית ספורטיבי יכולה להוות חוויה מעצימה ולהגביר באופן משמעותי את המוטיבציה של ילדיכם לעסוק בספורט.

חברו אותם עם חברים שאוהבים ספורט

פעילות גופנית יכולה לקרב ולחבר בין ילדים, וכשהם משחקים עם החברים שלהם תהיה להם הנאה טבעית ומוטיבציה גבוהה יותר מעצם החוויה החברתית המשותפת.

איך לעודד פעילות גופנית כשהילדים רוב הזמן בבית?

אז נכון, תחת הגבלות הקורונה לא תמיד אפשר לקחת את הילדים למגרש, בריכות השחייה ומתחמי הג'ימבורי לעתים סגורים ובאופן כללי הילדים – וגם אנחנו – מבלים שעות רבות יותר בבית.

יחד עם זאת, יש מה לעשות!

באמצעות מספר אביזרים פשוטים כמו כדור, חבל קפיצה או דלגית, והרבה רצון טוב – אפשר ליצור אימוני כושר מהנים גם בבית.

בנוסף, לפניכם מספר תרגילים מומלצים להפעלה גופנית של ילדים שקל ליישם גם בבית:

תרגיל עם כדור לפיתוח זריזות, שיווי משקל, קואורדינציה ולחיזוק שרירי הרגליים

שוכבים על כדור כשהבטן נשענת עליו כלפי מטה, והכדור אחוז בחוזקה בין שתי הידיים, ואז קמים במהירות בלי לעזוב את הכדור.

תרגיל עם כדור לפיתוח זריזות, שיווי משקל, קואורדינציה ולחיזוק שרירי הבטן

שוכבים על הגב ומחזיקים חזק את הכדור בשתי הידיים, ואז מתיישבים וקמים במהירות בלי לעזוב את הכדור.

תרגיל עם קונוס, טבעות וחבל לפיתוח הזריזות ולפעילות אירובית מתונה

באמצעות החבל מסמנים את קוו ההתחלה, ועל גביו מניחים את הטבעות, ובמרחק של כארבע מטרים ממנו מציבים את הקונוס.
רצים במהירות מהחבל לעבר הקונוס, שבכל ריצה לוקחים את אחת הטבעות ומשחילים אותה על גבי הקונוס.

ריצת כוכב עם 4 קונוסים, 4 טבעות וחבל לפיתוח הזריזות ולפעילות אירובית מתונה

גם בתרגיל זה מסמנים באמצעות החבל את קוו ההתחלה, ועל גביו מניחים את הטבעות, ובמרחק של כארבע מטרים ממנו מציבים את הקונוסים במרחקים של כמטר וחצי אחד מהשני.
רצים במהירות מהחבל לעבר אחד הקונוסים, שבכל ריצה לוקחים את אחת הטבעות ומשחילים אותה על גבי אחד הקונוסים.

תרגיל זיג-זג בהליכת כלב לפיתוח חגורת הכתפיים, שרירי הבטן, ההתמצאות במרחב והזריזות

מניחים לוחות ממוספרים או טבעות במרחקים שונים זה מזה בחדר, והולכים בהליכת כלב מלוח ללוח בזריזות, תוך הנחת שתי הידיים על כל לוח שמגיעים אליו.

משחקים מומלצים לפעילות גופנית מהנה בגינה ובבית

תתפלאו עד כמה מספר אביזרים, מתקנים ופריטי ציוד ג'ימבורי יוכלו לעודד את ילדכם לעסוק בפעילות גופנית! קבלו את הציוד הפופולארי ביותר שמעורר ילדים להפעיל את גופם מתוך התלהבות והנאה עצומות.

מתקני שעשועים

למה להסתמך על גני השעשועים שלעתים סגורים בצל הקורונה אם אפשר ליצור פעילות מהנה דומה בבית או בגינה שלכם?
תוכלו לבחור מתוך מגוון מדהים של נדנדות המותאמות לגילאים שונים ומתקני מגלשות לגינה.
אם אין לכם גינה, מרפסת או גג, תוכלו לשמח את הילדים שלכם עם נדנדה מונחת מעץ או מפלסטיק איכותי במגוון צבעים ובשלל צורות של חיות, ואפילו לתלות מהתקרה ערסלולי מבד רך שילדים בכל הגילאים פשוט אוהבים להתנדנד עוד ועוד בתוכו.

ציוד ג'ימבורי

גם אם המשחקייה סגורה או לא מספיק בטוחה בימי משבר הקורונה – תוכלו לפנק את הילדים ולאפשר להם להוציא אנרגיה ולהפעיל את גופם עם מתקני ג'ימבורי בבית.

רק תתנו להם בריכת כדורים, כדור פיזיו מפנק, קוביות או גלילי כריות ומתקני ג'ימבורי מתנדנדים – ותוכלו לצפות בהם פורקים אנרגיה בכיף, כשאתם נהנים מזמן יקר של שקט ופניות לעיסוקים שלכם.

מתנפחים

אם אתם רוצים להפוך את הגינה או חדר המשחקים של הילדים שלכם לאטרקציה של ממש, שהם וחבריהם לא יפסיקו להתלהב ממנה ולפרוק בה אנרגיות – מתנפחים הם בדיוק מה שאתם מחפשים.

טירות קסומות, נדנדות מלהיבות ומתקני קפיצה כיפיים – אין גבול לדמיון ולעיצובי המתקנים המתנפחים, אותם ניתן להציב כפי שהם בבית או בשילוב עם מים בגינה.

כל מה שצריך זה רק לנפח אותם בקלות עם מפוח – וזהו זה, שדרגתם משמעותית את שעות ההנאה והפעילות הגופנית של ילדכם.