ילדים וכן מבוגרים רבים מוצאים עצמם או לחילופין נמצאים על ידי הסביבה המקיפה אותם כחסרי מנוחה או לחילופין כחסרי יכולות קוגניטביות, כאשר במקרים מסויימים הסיבה ידועה ומובנת מאליה (כמו אוטיזם בדרגות שונות, בעיות קשב וריכוז וכדומה), ולעיתים הסיבה אינה ידועה והדבר צריך להיחקר ולהבדק בדרכים שונות על מנת להגיע לשורשה של בעיה וכמובן לפתור את זו האחרונה על הצד הטוב ביותר. מעבר לטיפולים הקונבנציונליים הכוללים בין היתר טיפול תרופתי או עזרה טיפולית שוטפת, פותחו מספר שיטות אלטרנטיביות אשר מציעות דרכים יוצאות דופן לחקור את הבעיות והכשלים הקיימים ולעיתים רבות אף מסייעות בפתרונם. אחת משיטות אלו נקראת "חדר סנוזלן".
חדר סנוזלן ויסות חושי

מהו חדר הסנוזלן?

סנוזלן היא שיטה טיפולית אשר פותחה בשלהי שנות ה-70 מתוך כוונה לעורר את חושיהם של מטופלים שהזדקקו לכך, וכל על מנת לפתח יכולות קוגנטיביות ותנועתיות אשר אמורות להיות חלק בלתי נפרד של נפשו של כל אדם באשר הוא. מקור המילה היא בשפה בשוודית: המילה 'סנוז' מעידה על רחרוח וסקרנות, ואילו המילה 'זודלן' מבטאת נמנום ואי ערנות.

מכאן אנו מסיקים שחדר סנוזלן הוא למעשה חדר המאפשר לאדם השוהה בו לחקור, להסתקרן לרחרח תוך מתן תחושה נעימה של ביטחון ורוגע- כזו אשר עוטפת אותנו בני האדם בעת שינה מתוקה ומלאה באנרגיות טובות. בכל הנוגע לעיצובו של החדר, מדובר ללא ספק באחד מן העיצובים היותר שנויים במחלוקת בהם ניתן להיתקל במסגרת טיפול רפואי ונפשי מכל סוג: מדובר בחדר מרופד אשר מעניק הרגשת חמימות וביטחון, כאשר הוא מלא בגירויים תחשותיים, שמיעתיים וראייתיים שתפקידם לאפשר לילד לנוע בינהם בקצב שלו או על פי הוראותיו של מדריך מקצועי, ולגלות האם ומדוע מופיעים עכבות מסויימים בין חפץ לחפץ, בין תנועה לתנועה או בין גירוי לגירוי.

תפעול על ידי מדריך לעומת חקירה עצמאית לחלוטין

כאמור, קיימות שתי דרכים על פיהן ניתן לפעול בעת הכנסת אדם לחדר סנוזלן מבוקר:

האחת נוגעת להפעלת הילד על ידי מדריך אשר מורה לו כיצד לפעול, היכן לגעת, על מה להתבונן תוך הסקת מסקנות ובחינת תגובותיו של הילד לנאמר לו כמו גם לתנועותיו בתוך החדר. שיטה זו לרוב מיושמת כאשר מדובר על בעיות שיתוף, חיבור וביטחון עצמי, והיא מעודדת דימיון ויצירתיות מוגברת.

הדרך השניה על פיה ניתן לפעול כאשר נכנס אדם לחדר סנוזלן מבוקר היא הענקת חופש מוחלט לאדם לפעול כראות עיניו ולחקור את שמעניין אותו לחקור על דעת עצמו ובכוחות עצמו. שיטה זו מיושבת לרוב כאשר מדובר על קושי בפתרון והבנת מצבים נתונים, כאשר כל הנעשה בחדר הסנוזלן מבוקר ומפוקח על ידי אדם מקצועי שתפקידו לנתח פעולות שמבוצעות בתוך חדר זה.